Wednesday 16 March 2011

Bible Melayu???

Kerajaan setuju Injil diterjemah dalam Bahasa Malaysia

KUALA LUMPUR 15 Mac - Kerajaan bersetuju untuk mengeluarkan kitab Injil yang diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia di Kuching dan Pelabuhan Klang.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Seri Idris Jala yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) berkata, persetujuan itu selaras dengan warta 1982 di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).
Akta berkenaan kata beliau, membenarkan pengeluaran serta penyebaran kitab Injil dalam Bahasa Malaysia secara terhad dan terkawal, di mana buku-buku tersebut mesti dicop dengan tag "Untuk penganut agama Kristian sahaja".
Dalam satu kenyataan, di sini hari ini, beliau berkata, sejak tahun 1982 melalui akta tersebut, laporan menunjukkan bahawa tiada sebarang isu atau masalah yang dihadapi dalam pelaksanaannya.
''Dengan merujuk kepada fakta tersebut, kerajaan bersetuju untuk menggunakan warta 1982 yang sama dalam pengeluaran kitab Injil,'' katanya.
Beliau berkata, setelah pemerhatian serta analisa yang teliti, Peguam Negara juga telah menetapkan bahawa pengeluaran kitab Injil yang diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia tidak akan memberi kesan dalam kes mahkamah yang berkaitan isu Kalimah Allah.
Oleh itu, kata beliau, dalam konteks berikut kerajaan telah dapat secara amnya mengeluarkan buku kitab Injil tersebut.
''Kerajaan sangat komited dan akan memberikan komitmen yang berterusan untuk menyelesaikan masalah atau isu-isu berkaitan agama dengan penuh adil dan saksama demi kebaikan negara Malaysia yang berbilang kaum dan agama,'' katanya.
Beliau menjelaskan, kerajaan akan terus mengadakan dialog khas untuk membincangkan jalan penyelesaian isu-isu tertentu dengan melibatkan semua penganut pelbagai agama.

(copy paste dari Utusan Online)

PER nak tanya, selesai ke perkara ni nanti? selesai ke masalah murtad in the future? selesai ke masalah 'penggunaan nama Allah' oleh orang bukan Islam? selesai ke masalah kekonfiusan dalam agama nanti? selesai ke masalah semua ni kalau dikeluarkan INJIL DALAM BAHASA MELAYU???

motif??? kenapa perlu bible dalam bahasa Melayu? kenapa? ramai sangat ke research kat Malaysia yang berbangsa Melayu nak research pasal agama lain? ramai sangat ke orang yang nak jadikan bible ni sebagai panduan dalam mendalamu ilmu agama Islam? PER rasa, makin naik lemak la orang2 yang murtad ni, percaya tak??? dengan adanya bible dalam bahasa Melayu, lagi la mudah budak2 yang murtad ni mengamalkan ajaran baru diorang tu.

begi PER la, sebelum tu PER nak cakap, PER ANTI ORANG MURTAD, PER tak nampak kebaikan dikalangan orang muda Melayu sendiri kalau diorang dapat bible dalam bahasa Melayu. tak tau la kalau mata PER ni dah teruk, tapi PER tak nampak KEBAIKAN kepada orang Melayu yang pakai bahasa Melayu hari2 kalau bile diterjemahkan dalam bahasa mereka. PER smells something fishy la. ni macam ada agenda halus aje, pembaca perasan tidak?

PER tak berani nak ulas banyak2 sebab PER tak tahu sangat pasal perkara ni tapi yang PER tahu dan PER nampak hanyalah keburukan saja. maafkan PER, PER memang pakai spek, hahaha... tapi PER kurang berpuas hari tentang kejaraan bersetuju bible diterjemahkan. walaupun dah dicop label 'untuk penganut agama Kristian sahaja' apa kerajaan ingat orang yang tak Kristian atau orang yang ada niat untuk 'mengkristiankan' diri takkan cari ke buku ni? tak tahu la, 'jawab' la bila tiba masanya.....

tak tahu la nak cakap camne, tapi kalau pemimpin even PAS dan PKR tak cakap apa2, apa maksudnya tu...? nilaikan....

wassalam, addio~

p/s: bab agama, jangan dibawa main........

No comments:

Post a Comment